| |
Приемането на парацетамол заедно със сутрешното кафе може да е вредно за здравето, сочат резултатите от американско изследване, цитирани от Би Би Си.
Комбинацията от големи количества от лекарството и кофеин изглежда увеличава риска от чернодробно увреждане. Екип от Вашингтонския университет е тествал бактерия и плъхове с големи дози от лекарството и кофеин.
Учените вече знаят, че голямата консумация на алкохол може да направи лекарството по-токсично. Изследването обаче за пръв път подсказва, че комбинацията от парацетамол и кофеин може да има сходен ефект.
Кофеин сега е добавян към много хапчета парацетамол в търговската мрежа, защото се смята, че го прави по-ефикасен като болкоуспокоително.
Изследователите от Вашингтонския университет са на мнение, че хората трябва да намалят приемането на кофеин, докато се лекуват с парацетамол.
Не трябва да спирате да приемате парацетамол или продукти, съдържащи кофеин, а да сте внимателни, когато ги приемате заедно, особено ако пиете алкохол, заяви д-р Сид Нелсън от екипа.
В рамките на изследването е използвана бактерия Е. коли, която била генно модифицирана, за да произвежда химикал с ключова роля за черния дроб. При хората този химикал помага на организма да усвои лекарството парацетамол.
Когато бактерията била изложена на големи дози парацетамол и кофеин, количеството на произведения вторичен продукт се утроило.
Става дума за токсина, който причинява чернодробно увреждане вследствие на свръхдоза парацетамол.
Д-р Нелсън поясни, че все още не е установено какво количество парацетамол и кофеин може да предизвика вреден ефект при хората. БТА
|
|