|
За мъжете, които дневно консумират по две или повече чаши с безалкохолни напитки, съдържащи захар, има 85% по-висок риск да получат подагра, отколкото за тези, които пият по-малко от една напитка на месец, показва изследване, цитирано от Би Би Си и публикувано в "Бритиш медикъл джърнъл". Заболяванията от подагра в САЩ са се удвоили през последните десетилетия и американски и канадски учени предполагат, че за това е виновна фруктозата, вид захар. Във Великобритания от подагра страдат около 1,5% от населението и през последните 30 години случаите се увеличават, въпреки че болестта обикновено се свързва с викторианската епоха. Симптомите на т.н. "царска болест" са подуване и болки главно в ставите на долните крайници. Подаграта се дължи на натрупване на кристали пикочна киселина в кръвта. Предишни изследвания също са показали, че фруктозата повишава нивата на пикочна киселина в кръвта. Според специалистите увеличаването на случаите на подагра съвпада с повишената консумация на безалкохолни напитки. Рискът значително се покачва, когато човек пие 5-6 дози от захарни безалкохолни питиета на седмица. Диетичните безалкохолни напитки не повишават риска, както го повишават плодовите сокове и богатите на фруктоза плодове като ябълки и портокали. Експертите смятат обаче, че подагриците не трябва да се лишават от плодовете и зеленчуците, предпазващи от хронични заболявания на сърцето и инсулт. Американско-канадският екип е провел 12-годишно изследване върху храненето на 46 000 мъже на 40 или повече години. Според лекарите болните от подагра трябва да намалят поеманата фруктоза и да ограничат храните, богати на пурини като червеното месо и бирата. БТА
|