|
Изпиването на 500 милилитра сок от червено цвекло, наричано още салатно, на ден може значително да понижи кръвното налягане, показва британско изследване, цитирано от Би Би Си и публикувано в сп. Hypertension. Главната съставка с този ефект изглежда, че е нитратът, който се среща и в зелените листни зеленчуци. Учените са установили, че у здрави доброволци кръвното налягане се е понижило един час след изпиване на сока. Изследването, проведено от екипа на проф.Амрита Алувалия от изследователския институт "Уилям Харви" в лондонската болница "Сейнт Бартоломю" и лондонския Институт по медицина, може да доведе до евтин начин за лечение на високо кръвно налягане. Пиенето на сок от цвекло или яденето на други плодове, богати на нитрати, може да е прост начин за поддържане на здрава сърдечносъдова система, казва ръководителката на проекта проф. Амрита Алувалия. Защитните свойства на храната, богата на зеленчуци, в миналото бяха обяснявани със съдържанието на антиоксиданти и витамини в тях. Изследванията на доброволци с нормално кръвно налягане са показали, че по-малко от час след изпиване на сока от цвекло, кръвното налягане се понижава. Намалението е било по-значително 3-4 часа по-късно и е продължило да се наблюдава в продължение на 24 часа. Специалистите са установили, че бактерии, намиращи се върху езика, преобразуват нитрата в сока и в слюнката в нитрит. Слюнката, съдържаща нитрит, се поглъща и в киселата среда на стомаха или се превръща в азотен окис, или повторно навлиза в кръвообращението като нитрит. Пикът на намаляване на кръвното налягане съвпада с появата и пиковите нива на нитрита в кръвта. Подобно намаляване на кръвното налягане не е наблюдавано у втора група доброволци, които не са гълтали слюнката си, докато са пиели сока от цвекло. Бъдещите изследвания трябва да покажат дали сокът от цвекло има дългосрочен ефект върху хора с високо кръвно налягане, смята проф. Греъм Макгрегър от Британското дружество за борба с хипертонията. БТА
|