|
Един месец на режим "бързо хранене" /fast food/ може да се окаже разрушителен за черния дроб, пише в шведско изследване. Най-неочаквано обаче се оказало, че храненето с хамбургери, пържени картофки и сода, увеличава и нивото на добрия холестерол, обясни един от авторите на изследването Фредерик Нистром от шведския университет "Линкопинг". Учените подложили на наблюдение 12 мъже и 6 жени по на около 30 години - всички слаби и в добро здраве. Те трябвало два пъти на ден да се хранят в ресторант от верига за бързо хранене /Макдоналдс, Бъргър Кинг и др./ в продължение на 4 седмици и да намалят физическата си активност. "Резултатите ме ужасиха", каза д-р Нистром. Трябваше да изключим един от участниците от опита, тъй като неговото ниво на ALAT /ензимът аланин аминотрансфераза, по чието количество се диагностицират някои болести на черния дроб като хепатит С или цироза/ било 10 пъти над нормата. При 11 от 18-те участници, дори и при такива, които въобще не близват алкохол, нивото на ALAT достигало до величини, говорещи за заболяване на черния дроб. Интересното обаче е, че освен тези рискове, такъв вид диета може да има и положителни ефекти. "Открихме, че нивото на холестерола HDL се е увеличило реално през 4-седмичния период. Според д-р Нискром изследването е показало връзка между увеличението на наситените мастни киселини и нивото на добрия холестерел.
|