|
Популярните витамини, вземани под формата на таблетки от милиони хора по света с надеждата да подобрят здравето си, не им помагат и дори могат да увеличат риска от преждевременна смърт, съобщава британският в. "Дейли телеграф". Изследователите от Университета в Копенхаген са направили 67 проучвания на 230 000 здрави хора и не са открили никакви убедителни доказателства, че антиоксидантите помагат за удължаване на живота. Датското проучване, което е оповестено то влиятелната Библиотека Кокрейн, се отнася само да синтетичните хранителни добавки и не за витамините, които се намират в зеленчуците и плодовете. Авторите на проучването предупреждават здравите хора, които вземат антиоксиданти, включително витамин А и Е, като превенция срещу заболявания като рак например, че вредят на естествената защита на организма си. Приемането на витамин А вероятно увеличава риска от преждевременна смърт с около 16 процента, а това на витамин Е - с около 4. Постоянният прием на бета каротин е свързан с риск в размер на 7 процента. Проучването не е установило някакъв значителен отрицателен ефект, причинен приема на витамин С, но в същото време не е открило и доказателства, че предотвратява болести. Милиони хора по света го пият с надеждата да предотвратят настинка. Водещият на проучването Горан Бйелакович твърди: "Не установихме доказателства за това, че приемът на антиоксиданти спомага за намаляване на риска от смърт в по-ранна възраст нито при здрави хора, нито при пациенти с различни заболявания. При хората в нашите тестови групи, които приемаха антиоксидантите с бета каротин и витамини А и Е установихме увеличаване на риска от смърт." Патрик Холфорд, който е диетолог и създател на хранителните добавки на фирмата Biocare, контрира: "Антиоксидантите не са магически хапчета и от тях не може да се очаква да заличат цял живот, преминал в нездравословни навици Когато се приемат правилно, в комбинация с диета от плодове и зеленчуци, физически упражнения и при положение, че човек е непушач те могат да играят положителна роля за здравословното състояние на организма." Катрин Колинс от Британската асоциация на диетолозите обаче казва: "Резултатите от проучването са изключително тревожни и са показателни за това, че трябва да има по-силна и сериозна регулация на употребата на витамините и минералите."
|