|
Ниските нива на витамин D усилват хроничните болки у жените, показва британско изследване, цитирано от Би Би Си и публикувано в Annals of Rheumatic Diseases. Ефектът не е забелязан при мъже, което подсказва, че има някаква връзка с хормоните. Екипът на д-р Елина Хипонен от лондонския Институт по детско здравеопазване каза, че са необходими нови изследвания, за да се види дали хранителните добавки на витамина на слънчевата светлина могат да предотвратят хронични болки. Витамин D е изключително важен за здрави кости. Произвежда се в организма, когато той е изложен на слънчева светлина, и се съдържа в мазните риби, в яйчения жълтък и в маргарина. Изследване върху 7000 мъже и жени на 45 години от Англия, Шотландия и Уелс е показало, че хора, които пушат, но не пият, независимо дали са пълни или слаби, се оплакват от по-силни хронични болки. Най-силни хронични болки имат жените с най-ниските нива на витамин D (под 25 микромол/л), а най-слаби - тези с най-високите нива (между 75 и 99 микромол/л). Междувременно Ройтерс предаде, че за възрастни хора, които имат недостиг на витамин D, съществува по-висок риск от смърт до 8 години, отколкото за хора, чиито нива на витамина са високи. Изследването на екипа на д-р Ерин Микос от университета "Джонс Хопкинс" в Балтимор е публикувано в Archives of Internal Medicine. Проследени са били 13 331 души в продължение на средно 8,7 години. От 1806-имата, които са починали, при 777 души смъртта е била вследствие на сърдечно заболяване. Недостигът на витамин D се свързва също с риск от смърт поради рак, диабет и други болести. БТА
|